pátek 25. ledna 2013

Místo úvodu...

(aneb proč tento blog)


Média jsou mocná záležitost. Jejich síla není a nikdy nebyla pouze v množství informací, které shromažďují a interpretují. Tím, že tvoří často jediné pojítko mezi námi a světem okolo, tvarují naše představy o něm. S trochou nadsázky by bylo možné pronést: řekni mi, co čteš, a já ti řeknu, jak o věcech přemýšlíš. Ale nadsázka je namístě. Tak jednoduché to totiž není.
           

Netroufám si vůbec odhadnout, co všechno má na způsob našeho nazírání na svět vliv. Určitě s tím má co dělat místo a doba, do které se rodíme, kulturní zázemí, délka nervových zakončení, počet procestovaných zemí, míra střízlivosti a vůbec všechny ty neopomenutelné detaily, kterým dohromady s kostmi a svaly a kůží říkáme „já“. Otázka, zda já ovládám své myšlení nebo mé myšlení ovládá mě, je podobná té o slepici a vejci, což mě, řekla bych, opravňuje k tomu ponechat ji pro teď stranou.
           
Podstatné je něco jiného: informační věk nám umožňuje přístup k ohromující sumě poznání, které se na nás valí ze všech směrů. Takové množství jedinec není schopen vstřebat, ani kdyby měl po ruce ďábla a před sebou nekonečný život. Proto je mimořádně důležité, aby ta malá část dat, kterou si jako svou denní dávku vybíráme, byla kvalitní. Kvalitní informace samozřejmě k dispozici jsou (alespoň tomu věřím natolik, že mě to přimělo založit tento blog), ale dostat se k nim stojí mnohdy více času a úsilí, než je pro nás pohodlné. Kromě toho mě trápí ještě jiná věc: české tištěné noviny a veřejnoprávní televize (o těch komerčních ani nemluvě) zahraničnímu dění věnují daleko menší prostor, než je třeba – na úkor donekonečna omílaných domácích kauz.

Zahraniční události se ale nedějí daleko od nás. Za hranicemi už dávno neznamená jinde. Geografické území v éře globálního světa přestalo hrát svou někdejší roli. Jsme vzájemně propojeni bez ohledu na vzdálenosti mezi námi. Revoluce, vzpoury a války na nás v přímém přenosu vyskakují z obrazovek díky lidem, kteří je prožívají a natáčejí. Díky lidem jako my. „Žádný člověk není ostrov sám pro sebe,“ napsal v roce 1624 John Donne v básni proslavené o tři století později Ernestem Hemingwayem.
Tedy tvrdím: zajímejme se o světové dění. Nespokojme se s kusými informacemi. Ptejme se, proč se věci dějí, kdo za nimi stojí, jaký mají dopad na svět, ve kterém se dennodenně pohybujeme, zda není možné vykládat je jinak a pokud ano, pak jak – a proč právě tak. Konec Donneho básně všichni znáte. „Smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy neptej, komu zvoní hrana. Zvoní tobě.“

Tak proto.


Žádné komentáře:

Okomentovat